ARTICLE 1: “La dinamización de los equipos docentes”
Com a formadors/es hem de tenir present que la cohesió i el treball en equip, aporten millors decisions i compromís de totes les parts implicades, però la realitat ens porta a parlar dels problemes i conflictes que poden sorgir. Per aquest motiu és important, millorar la motivació dels membres de l’equip. Per millorar aquesta motivació, cal treballar en la innovació, proposició de reptes, en l’èxit i el reconeixement de les tasques realitzades.
- El grup-classe ressalta:
- Importància del treball en equip per millorar el rendiment dels alumnes.
- Innovació = èxit.
- Necessitats i potencialitats individuals.
- Necessitats grupals abans que les individuals.
- Integració dels propòsits (el que vol cadascú).
- Eficàcia d’un equip i la innovació = cohesió social.
- La cohesió augmenta la motivació.
- No hi ha res més important que contagiar l’èxit.
- L’assessor treballa per cobrir les necessitats individuals i del grup.
- Per cobrir aquestes necessitats: Preguntar individualment, activitats en les que recull opinions individuals, qüestionaris, activitats d’interacció individual.
- Aquella persona que més participaà qui més fa pel grup.
ARTICLE 2: “Claves para la dinamización interna”
Les demandes d’assessorament tant per part de l’assessorat com de l’assessor s’han de concebre com una actitud positiva. Ja sigui de forma externa com del mateix centre educatiu. Perquè aquesta formació es doni amb èxit cal evitar els errors relacionats amb la resistència al canvi.
1. Consens artificial
2. Immobilisme subtil
3. Externalització
4. Patologització del quotidià
5. Expertisme
6. Clientisme
7. Procetilisme subtil
Tot i aquestes dificultats, com assessors hem de tenir present que hi ha centres on hi ha hagut un gran èxit, gràcies a la implicació dels docents i de l’assessor.
- El grup-classe ressalta:
- Prioritzar: Criteris pedagògics i desenvolupament de tots els treballadors en el moment de l’assessorament.
- Figura de l’assessor com a suport. Ha de tenir en compte Potencialitats i dificultat de cada membre. Tot el context on es desenvolupa la intervenció.
- Punts fort (per intentar potenciar-los) i febles.
- L’ètica professional ha d’anteposar-se als interessos personals: saber prioritzar.
- Orientadors al centre, coordinadors del centre, directors, inspectors (només una part): assessors interns.
- Costa profunditzar, però s’ha de fer per un bon assessorament.
- Punts fort (per intentar potenciar-los) i febles.
- L’ètica professional ha d’anteposar-se als interessos personals: saber prioritzar.
- Orientadors al centre, coordinadors del centre, directors, inspectors (només una part): assessors interns.
- Costa profunditzar, però s’ha de fer per un bon assessorament.
ARTICLE 3: “Formación en centros, una oportunidad para la innovación”
Entenent la formació com una oportunitat de canvi i de millora, la tasca de l’assessor és mantenir la coherència entre l’inici i el final del procés de formació.
Com assessors hem de tenir present que la formació és un procés que té uns passos que segueixen un ordre lògic, que són, compartir, veure el problema des d’altre punts de vista, dissenyar un pla en funció d’aquesta recerca, posar-ho en pràctica i avaluar-ho.
- El grup-classe ressalta:
- Capacitar a l’equip docent.
- Com assessorar.
- Fomentar l’interès dels professionals per la formació continua i el treball en equip.
- Assessorament: fases.
- L’èxit de l’avaluació: canvi en la institució.
- Assessor acompanya al procés de reflexió.
- Oportunitat per a millorar.
- Si no hi ha fractura, no hi ha canvi: Assessor ha de fer pràctiques que promoguin les fractures conceptuals, d’esquema, (però no m’ha de dir el que jo he de pensar).
- El grup és un accelerador del canvi.
ARTICLE 4: “Roles y actitudes de equipo en les organitzaciones que aprenden”
Com assessors hem de tenir present que treballar en grup no vol dir treballar en equip. Treballar en equip és més profund, necessàriament ha d’existir una interdependència i confiança, així com uns objectius compartits. Aquest objectiu l’assolirem a través del pensament d’equip (teamthink) el qual consisteix en no tenir un patró únic de pensament i pensar a nivell de grup.
- El grup-classe ressalta:
- Diferències grup i equip.
- Groupthink (pobresa del pensament, ineficàcia, desaparició de l’equip) i teamthink (pensament divergent que enriquirà a l’equip).
- Fer manifestar-se a tots, per evitar groupthink (el líder ha de preguntar individualment, sinó amenaça de pensament únic).
- Alerta al “buen rollito” per evitar conflictes: pensament únic.
- La discussió, diversitat d’opinions: possibilitat d’enriquir-se.
- Conflicte: diferència d’interessos, confrontació.
- Discussió: per prendre decisions, es pot conèixer opinions.
- Intentar arribar a una expectativa alta.
- Coneixement mutu.
- Preveure conflictes: confiança.
- Característiques dels equips: per autoavaluar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada