ARTICLE 1: “La intervenció psicopedagògica des d’una perspectiva institucional”.
L’assessorament és una professió complexa, on cada dia s’ha de reflexionar sobre el que es fa, per què es fa, com es fa i com es pot millorar.
Quan es treballa amb un centre educatiu, s’ha de fer conjuntament, discutint i reflexionant per comprendre el problema i aconseguir la millora del centre. És a dir, amb una perspectiva institucional. Aquest assessorament, influeix en la institució, però s’ha de respectar la seva manera de funcionar, d’aquesta manera les propostes de millora seran acceptades.
El primer pas per a conèixer el centre i poder treballar conjuntament és l’anàlisi institucional. Aquest anàlisis té un guió amb quatre blocs:
1. Identitat i context (imatge exterior i pròpia)
2. Estructura i funcionament (aspectes estructurals)
3. Ideologia (aspectes ideològics)
4. Expectatives en relació amb la intervenció psicopedagògica (expectatives del centre sobre la intervenció)
Podem veure que existeixen diferents tipus de centres segons els criteris analitzats. Tot i que no és una classificació tancada. Els diferents tipus de centre, són:
A. Piràmide eficient.
B. Melic
C. Trineu
D. El Padrí o Campana de Vidre
E. Club d’amics
F. Iglú
G. Maranya
H. Gemec
I. Formiguer
Per a poder col·laborar amb un centre, és bàsic, que aquest pensi o cregui que necessita la funció de l’assessor, sinó el veurà com a un element distorsionador. Algunes de les condicions per poder col·laborar i treballar conjuntament amb el centre són, una intervenció respectuosa, que confiïn amb l’assessor, la proximitat, la confidencialitat o que percebin que tenen protagonisme en el procés de millora.
La intervenció des d’una perspectiva institucional, ha de complir una sèrie de condicions:
- Nombre de centres per assessor no superior a quatre.
- Disposar de temps.
- Flexibilitat en l’organització del temps.
- Bona relació entre assessor i centre.
- Suport d’inspecció i coordinació amb l’EAP.
Aquest tipus d’intervenció no és possible en tots els centres, quan això succeeix s’han de realitzar altres mesures i intervencions que millorin la seva autoestima.
ARTICLE 2: “Las relaciones en la escuela: Perspectiva tridimensional”.
L’escola és un espai on es produeixen relacions interpersonals que generen comunicació. La comunicació, és l’aprenentatge significatiu que es produeix a l’escola. És bàsic per a crear les xarxes i les relacions entre les persones.
La escola és una jerarquia, perquè la supervisió i el control actuen en totes les direccions. Hi ha diversos tipus de jerarquia, però l’encarregat d’entendre el tipus de relació entre els membres de l’escola es troba a la part superior.
Les relacions que es produeixen els centres, poden tenir una perspectiva tridimensional (eix cèfalo/caudal, pla antero/posterior i eix dreta/esquerra).
Una part de les relacions entre les persones està ocult per la influència de la cultura, per exemple, per la discriminació, la rellevància o la minoria. És important que es produeixin canvis en algunes de les relacions que es produeixen als centres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada