dissabte, 26 de novembre del 2011

"Jo ressalto"

Article 1: La intervenció psicopedagógica de d’una perspectiva institucional

Per tal de poder col·laborar amb un centre s’ha de tenir present que és indispensable conèixer-lo en profunditat. Saber analitzar la situació en que es troba per poder respondre a les seves necessitats és una tasca que com a assessors hem de tenir molt present. Des de la perspectiva de la intervenció institucional cal remarcar la importància d’incidir sobre la cultura del centre, és a dir, donar tots els elements possibles perquè aquest pugui desenvolupar-se i millorar. També, un altre aspecte important de la funció assessora és que treballa des de dues perspectives: des d’una perspectiva encomanada per l’administració que és el compliment d’uns objectius i unes tasques determinades, i per altra banda des de la perspectiva d’incidir sobre la institució.

Per tal de conèixer una institució hem de tenir en compte quatre blocs per dur a terme la intervenció:

  • La identitat i el context de la institució
  • L’estructura i el seu funcionament
  • La ideologia del centre
  • Les expectatives en relació amb la intervenció psicopedagògica

Com assessors hem de saber que existeix una tipologia de centre molt variada, tots ells es diferencien en les relacions entre professionals, en les estructures organitzatives, en ideologia i imatge, etc. Els diferents tipus de centres que presenta l’article són:

  • · Piràmide eficient
  • · Mèlic
  • · Trineu
  • · El Padrí o Campana de vidre
  • · Club d’amics
  • · Iglú
  • · Maranya
  • · Gemec
  • · Formiguer

Per realitzar la intervenció en un centre cal que hi hagi una relació afectiva positiva, és a dir, que hi hagi un respecte cap a la institució i al seu funcionament, que existeixi comunicació entre els dos, que se’ls faci partícips del procés d’assessorament i que vegin d’utilitat la tasca de l’assessor.

Finalment, per a què es pugui portar a terme la funció assessora d’aquest tipus cal que:

  • · Un professional no tingui més de tres o quatre centres a assessorar a la vegada.
  • · El temps per dedicar-hi a la institució sigui ampli.
  • · Flexibilitat en el temps
  • · Bona relació amb el centre
  • · Tenir suport per part d’Inspecció i bona coordinació amb l’EAP.

Com a assessors també hem de saber que aquest tipus d’assessorament no es pot realitzar en tots els centres.

Article 2: “Las relaciones en la escuela: perspectiva tridimensional”

En un centre escolar es configuren xarxes de relacions interpersonals que constitueixen el clima d’aquest. S’ha de tenir en compte que tots els centres escolars són iguals però irrepetibles en ells mateixos.

És de vital importància la comunicació dintre dels centres educatius, aquesta xarxa de relacions es pot estudiar des de la perspectiva tridimensional, que configura des de la integració de tres eixos, cèfalo/caudal-antero/posterior-sagital, la visió de les relacions entre les persones. Mirant des del primer eix podem observar quin tipus de jerarquia hi ha implantada en un centre, aquesta pot ser: epistemològica, avaluadora, normativa, experimental o legal. Des del pla antero/posterior podem observar el significat d’algunes relacions que estan ocultes, com actituds discriminatòries, els alumnes que passen inadvertits, les minories i el paper de les dones. I mirant des del pla sagital es poden incloure totes les relacions a nivell nomotècnic i ideogràfic.

També es necessari que hi hagi un procés de canvi en algunes relacions del centre, com a assessors hem de tenir present que si no es porta a la pràctica aquest canvi de les relacions podem caure en l’error d’instaurar canvis superficials que no aportaran res al centre .Per aquest motiu, s’ha de donar importància a afavorir el context educatiu de la institució, a facilitar la investigació als professionals sobre les maneres de relacionar-se, fomentar la participació de totes les persones implicades en la institució, potenciar la iniciativa i el desenvolupament organitzatiu i a fomentar que els equips directius siguin impulsors, facilitadors i coordinadors dels processos de millora del centre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada