Hola a t@ts!
A continuació anirem "penjant" aquelles idees que, de forma individual, destaquem de cadascun dels articles.
Article 1: “Dinamització dels equips docents”
Tot i ser conscients de que el treball en equip i la cohesió grupal comporta una major qualitat en la presa de decisions, i un major grau de compromís i implicació, hi ha situacions que com a professionals, ens creen insatisfaccions a nivell personal i laboral que no ens deixen avançar en aquesta proposta del treball conjunt. Per a superar aquestes situacions perjudicials, cal treballar la motivació dels professionals a través de la innovació, proposició de nous reptes, experimentar l’èxit i el reconeixement d’altres professionals i treballar en un clima afectiu.
Article 2: “Claus per a la dinamització interna”
Com a professionals de qualsevol àmbit, no hem de concebre la formació d’un persona més experta com un atac personal o contra la nostre metodologia, al contrari, demanar ajuda (ja sigui externa o interna) a algú més capaç que nosaltres sobre un àmbit determinat, és una decisió que comporta maduresa i capacitat de superació. Tot i així, per garantir l’èxit d’aquest procés de formació, haurem de superar algunes resistències que es poden donar com ara una implicació superficial, centrar-nos es aspectes més formals i econòmics que no pas en la millora de la qualitat, o no tenir en compte la demanda real.
Article 3: “Formació en centres, una oportunitat per la innovació”
Després dels passos i processos descrits en l’article, cal tenir present que davant un procés de formació és molt important aprofundir en els futurs canvis a incorporar i en els problemes que poden sorgir, ja que són aspectes que no es poden deixar en mans de la improvisació si volem saber a allò que ens enfrontem. Aquest és un posicionament que evitarà caure en l’error d’incorporar canvis sense sentit, i no com a fruit de reflexions profundes sobre la realitat que cal canviar. Finalment, cal destacar la importància de la implicació de l’assessor/a en el procés de formació, com a eina de resolució de conflictes.
Article 4: “Rols i actituds d’equip en les organitzacions que aprenen”
Si des de la nostra experiència, o cultura general, ja podíem intuir que entre grup i equip hi havia diferències més enllà de la terminologia conceptual, tot i així, l’article exposa les raons argumentades que expliquen aquesta distància a efectes pràctics entre els termes. En algunes ocasions, la realitat o la pràctica ens dificulta aquesta discriminació, ja que tenim la concepció errada que treballar amb altres persones és sinònim de treballar en equip. Un aspecte sorprenent, és l’existència de mecanismes que determinen si un conjunt de persones són un equip o no, i en quin grau ho són. Tot i així, només estarem davant d’un equip, quan ho mostri més enllà de la teoria, ja que ser pròpiament un equip comporta portar-ho a la pràctica amb el mateix èxit que sobre el paper. D’altra banda, no hem de confondre el rol actiu de cada membre d’un grup amb el seu nivell de participació, és a dir, cada persona, independentment del rol que assoleixi, serà adequat per treballar en equip quan sigui conscient i tingui l’habilitat de saber retirar-se. Dit d’una altre manera, s’ha de saber discriminar en quin moment i quan, assumir un nivell principal de protagonisme, o per al contrari, intuir el moment de deixar lloc a la participació dels altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada