diumenge, 20 de novembre del 2011

"Jo ressalto"

Article 1: “La dinamización de los equipos docentes”

El treball en equip i la cohesió grupal implica que moltes de les funcions dels docents tinguin sentit, actualment hi ha una visió molt positiva del treball en equip per part dels professionals. Però tot i així existeixen situacions que comporten insatisfaccions per als docents, per aquest motiu és molt important millorar la motivació de les persones del mateix grup i per fer-ho es proposen 5 direccions: treballar des de la innovació, el repte, l’èxit de les labors realitzades, el reconeixement del treball i el clima afectiu entre els integrants del grup.

Article 2: “Claves para la dinamización interna”

Les demandes d’assessorament solen ser actes de voler millorar la pràctica educativa per part dels docents. Sovint moltes vegades els assessors volen introduir els canvis d’una manera superficial per la por a la resistència al canvi. Cauen en errors com el consens artificial, perquè no sorgeixin confrontacions grupals, el immobilisme, el proselitisme subtil, l’expertisme, etc. Tot i així, hi ha centres que han aconseguit un grau d’èxit considerable en el treball col·laboratiu, aprofitant el potencial dels centres i dels professionals, utilitzant un discurs democràtic, innovant, procurant la participació de tota la comunitat educativa,etc. En definitiva realçant l’assessorament tenint en compte les circumstàncies socioeducatives dels centres en el desenvolupament professional.

Article 3: “Formación en centros, una oportunidad para la innovación”

És molt important concebre els processos de formació en centres com a oportunitats de millora de la pràctica educativa i de la qualitat de l’educació en general. Per a que les resistències a aquest procés siguin mínimes és molt important la implicació de l’assessor o assessora en la problemàtica del grup, ja que canviar una cultura de centre és una tasca sovint molt difícil de realitzar. Per aquest motiu, fomentar una cultura col·laborativa a dins de la institució és un factor clau per promoure el desenvolupament i la innovació de noves pràctiques educatives que permetin al centre poder fer front a les noves necessitats que vagin sorgint.

Article 4: “Roles i actitudes de equipo en las organizaciones que aprenden”

Les organitzacions són agents actius que aprenen, a nivell individual, grupal i organitzacional. Per aquest motiu el article es centra en els aspectes relacionats amb els equips, diferencia un grup d’un equip, ja que tot i que molt sovint es pugui considerar el mateix, existeixen diferències molt significatives que fan que no siguin iguals. Per exemple, en un grup hi ha un desconeixement de les tasques que fa l’altre persona, mentre que en un equip hi ha un coneixement de totes les funcions de tots els membres. A través de diferents autors en l’article es poden observar moltes de les característiques que ha de tenir un equip per a considerar-se com a tal. Un equip ha de mostrar tenir heterogeneïtat en els membres, aquests han d’estar implicats en tots els processos, tenir responsabilitat compartida en les tasques, etc. Un dels factors més importants a dins d’un equip és la bona comunicació entre els membres, ja que permetrà que poder solucionar els problemes que vagin sortint en el transcurs de la tasca o projecte a elaborar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada