Article 1 : “La intervenció psicopedagògica des de una perspectiva institucional”
L’assessorament als centres educatius l’hem de visualitzar d’una perspectiva institucional; Hem de tenir en compte el conjunt del centre, observant la seva realitat més concreta i anar més enllà. L’objectiu prioritari és el de treballar conjuntament per a la millora del centre.
Així podem dir doncs que d’intervenció psicopedagògica té la finalitat d’incidir en la cultura del centre, tots aquelles elements (Identitat i Context, Estructura i Funcionament, Ideologia, Expectatives en relació amb l’intervenció psicopedagògica) que fan referència a la seva organització i funcionament i a la seva visió de l’educació, amb la fita de donar suport i poder millorar aquests elements per tal de que no puguin aparèixer més.
La caracterització de centres ens pot facilitar la nostra tasca com assessors, però no l’hem de considerar com una classificació universal. Existeixen varis tipus:
- Piràmide Eficient
- Melic
- Trineu
- El Padrí o Campana de Vidre
- Club d’amics
- Iglú
- Maranya
- Gemec
- Formiguer
Per poder col·laborar en un centre hem de presentar la nostra ajuda com un canvi positiu i que el centre no s’ho prengui com una amenaça. S’ha d’aconseguir entrar en el sistema del centre i això requereix unes condicions mínimes:
- Que sentin que la intervenció parteix del respecte i l’acceptació de la seva dinàmica i que no sigui una amenaça.
- Que tinguin confiança en les aportacions i les propostes de l’assessor/a.
- Que percebin proximitat a nivell relacional i que les aportacions també siguin properes a es necessitats reals.
- Relació de confidencialitat en tot moment.
- Que percebin que es prioritza la construcció de la relació.
- Que es noti que la persona que assessora té diferents punts vista.
- Donar protagonisme al centre per plantejar els objectius que es pretenen aconseguir.
- Que percebin per part de l’assessor/a empatia i que pretén comprendre la realitat del centre.
Aquests tipus d’intervencions són complicades ja que el centre es tanca i no deix entrar cap mena de suport extern. Generalment es necessitarien un cop feta l’avaluació del centre altres equips de suport com les Administracions o l’EAP.
Article 2 : “ Clima de la institució”
El comportament d’una persona en una organització no depèn únicament de les seves característiques individuals, sinó que també influeixen les característiques del seu entorn. Cada escola és diferent i única i el seu clima també depèn dels seus factors que interaccionen entre ells (Agents personals, comunicació, cultura, relacions entre membres).
La comunicació d’aquests agents sobretot entre els membres de la institució és de vital importància perquè són els encarregats de crear xarxes d’interacció entre ells. Aquest fet es pot analitzar des de la perspectiva tridimensional, que avarca els membres del centre a través de tres eixos que es relacionen entre sí (cèfalo-caudal, antero-posterior, sagital).
El primer eix ens descriu la tipologia de jerarquia que existeix dins la institució, i la seva especificació on podem trobar una jerarquia epistemològica, avaluadora, normativa, experimental o legal. El segon eix ens dóna informació sobre el significat ocult d’algunes relacions on generalment fa referència a actituds discriminatòries. El tercer eix fa referència a les relacions a nivell nomotècnic i ideogràfic, és a dir tot el que té a veure amb la legalitat i llibertat dels papers que es desenvolupen dins el centre.
Per a que es puguin canviar les relacions entre els membres d’un centre com assessors hem de tenir en compte la comunicació; Per exemple en un clima de competitivitat és més fàcil que sorgeixin comportaments individualistes i per tan el canvi de “cultura” del centre serà més difícil per a l’assessor/a. La comunicació ha de ser l’eina que com a professionals que de fer servir per facilitar processos de canvi per a la millora dins dels centres, promoure la implicació i la participació de tots els agents i fomentar que els equips amb més autoritat siguin els impulsors de noves mesures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada