diumenge, 8 de gener del 2012

Taula Rodona

LA MILLORA ESCOLAR, L'ASSESSORAMENT I LA FORMACIÓ EN CONTEXTOS DE POSTMODERNITAT

Esther Soriano
Quina és la societat/ el món on s'insereix l'assessorament?
El llibre "L'assessorament psicopedagògic a Catalunya" ens mostra experiències en primera persona dels autors del llibre respecte al seu paper com assessors. En el llibre es parla principalment del paper de l'assessor dintre dels EAP. En aquest, s'esmenta l'assessorament encarat al centre educatiu, als professors, a les famílies i a l'alumnat. Els àmbits d'intervenció de l'assessor són:
  • L'assessorament en relació al centre i les famílies.
  • L'assessorament en el seguiment de l'alumnat.
  • L'assessorament des d'una perspectiva institucional.
La funció dels EAP ha evolucionat molt durant els últims anys, ja no és un organisme extrany que no es pot ubicar dintre de l'administració, sinó que ha ampliat de manera molt notable les seves actuacions donant resposta a les diferents necessitats que van sorgint en relació als seus usuaris. Les funcions principals que actuament tenen els EAP són:
  • Detectar les possibles necessitats que presentin els alumnes.
  • Participar en les adaptacions del currículum per als alumnes que presentin alguna necessitat.
  • Assessorar a equips docents.
  • Assessorat a l'alumnat i les famílies.
  • Col·laborar amb altres organismes per mantenir una atenció personalitzada cap a l'usuari.
Aquest llibre es centra sobretot en la inserció de l'assessorament en el sistema educatiu reglat, personalment crec que l'assessorament es pot incloure tant en la educació reglada com la no reglada, i en tots els aspectes de la vida diària en general.

En quines condicions es desenvolupa la formació, l'assessorament per al canvi educatiu?
Els EAP han evolucionat molt durant els últims anys, gràcies a l'aportació personal dels diferents autors es pot observar clarament aquesta evolució. Des d'aquestes institucions es treballa per donar resposta a les necessitats que van sorgint diàriament. Treballen per orientar a professors, famílies, alumnes i centres oferint els seus serveis per a la millora del sistema educatiu. Cada cop més els centres es mostren més oberts a l'entrada d'aquests organismes per a la millora d'aquest, tot i que encara costa acceptar la seva ajuda. Els assessors encara han de treballar molt per a que es valori la seva tasca i encara queda molt per fer en aquest àmbit perquè cada dia sorgeixen noves necessitats a les que donar resposta.

Claus dels processos d'assessorament per aportar canvis en el desenvolupament professional del professorat.
Algunes propostes des dels EAP són:
  • Ajudar a establir un clima de col·laboració entre el professorat i la família.
  • Saber afrontar diverses situacions que es poden presentar en la pràctica diària.
  • Oferir programes d'assessorament que puguin donar resposta a les necessitats dels professors i del centre.
  • Facilitar la coordinació entre els diferents professionals implicats.
  • Orientar als professors en el tractament dels alumnes amb necessitats educatives especials per a la seva òptima integració en el centre.
Claus dels processos d'assessorament per aportar canvis en els centres educatius.
Cada centre és diferent, té la seva pròpia cultura i manera de fer, tot i així en els EAP moltes vegades es repeteixen algunes problemàtiques que sorgeixen en els centres. Per aquest motiu, algunes de les propostes dels EAP són:
  • Millora de la relació entre les persones i els subsistemes del centre.
  • Millora de la coordinació entre els diferents professionals del centre.
  • Afavorir la relació família-escola.
  • Plantejament de noves metodologies per treballar amb alumnes amb dificultats d'aprenentatge.
  • Plantejament de noves metodologies per donar resposta a les diferents necessitats que van sorgint.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada