dijous, 12 de gener del 2012

Taula Rodona

Quina és la societat/el món on s'insereix l'assessorament?

La societat actual la qual canvia a un ritme vertiginós, hauria d’evolucionar fins a construir una visió global de la mateixa, i no continuar amb aquesta tendència a segmentar totes les realitats existents. Per a poder fer realitat aquest canvi, l’eina bàsica és l’educació i la formació continuada de tots els professionals, ja que aquesta societat com hem dit anteriorment, canvia a un ritme vertiginós, i els professionals com a tals també ho han de fer simultàniament per poder generar aquest canvi. Actualment, hi ha una necessitat de renovació contínua per poder estar a l’altura d’una societat en evolució constant. La creativitat i la innovació són eines indispensables per als professionals que vulguin realitzar la seva tasca de la manera més adequada possible. La formació continuada dona aquesta possibilitat als professionals, cada vegada van sorgint noves necessitats que busquen solucions i els professionals són els que han de donar resposta a aquestes, i per donar resposta es necessita coneixement i formació ja que els coneixements van quedant obsolets a mesura que la societat avança, per aquest motiu els professionals han d’estar formant-se contínuament.

En quines condicions es desenvolupa actualment la formació, l’assessorament, etc per al canvi educatiu?

En la nostra societat actual, no ha estat fins als darrers anys que s’ha començat a valorar la formació com a una eina indispensable per a millorar. Un exemple d’aquesta situació la podem trobar als formadors dels professionals docents, els quals han estat considerats com a figures molt poc rellevants i poc considerades en el món educatiu. En l’actualitat, tot i els canvis socials, educatius i professionals que s’estan produint, encara no explotem al cent per cent els recursos que aquesta ofereix. Des del nostre punt de vista, la formació hauria de ser contínua, i el que és més important, hauria de ser una formació totalment adaptada a les necessitats de l’usuari. A més, com hem pogut observar en alguns dels llibres la figura del pedagog uns anys enrere no estava gaire valorada, gràcies a la lluita dels professionals cada vegada és reconeix més, tot i que encara queda molt per fer en aquest àmbit.

Claus dels processos d’assessorament per a portar canvis en el desenvolupament professional del professorat

Una de les claus dels processos d’assessorament per a portar canvis en el desenvolupament professional del professorat, és que la formació provoqui en les professionals una reflexió pròpia individual sobre la seva pràctica educativa, de tal forma, que el docent passi a ser una part activa en el procés de formació, tot i això els formadors, han de conèixer i utilitzar les tècniques mètodes i procediments adequats per poder fer que el professorat sigui un alumnat actiu. Per altra banda, també podem considerar una clau per al desenvolupament dels professionals donar importància a ensenyament que normalment són ignorats per l’educació actual, fet que podem relacionar amb una de les causes més important del fracàs de la formació al nostre país, com és dur a terme formació que no respon a necessitats reals dels usuaris, i que per tant no es interpretada per aquests com una eina útil de millora.

Claus dels processos d’assessorament per aportar canvis en els centres educatius

Una de les claus vitals dels processos d’assessorament per aportar canvis en els centres educatius, és adoptar un model d’intervenció amb una visió global i que té en compte la interacció de tots els subjectes, a grans trets podem dir que un procés d’assessorament no tindrà èxit si no tenim en compte la implicació de tota la comunitat educativa. Una possible solució a aquesta situació passaria per crear processos de formació individualitzats i personalitzats basats en les necessitats de cada centre, i que es duguin a terme de forma cohesionada i consensuada. És important que el centre vegi l’assessorament com una ajuda útils per a ells i no com una imposició ni una manera de voler canviar la seva cultura pròpia. Per aquest motiu, és important mantenir un clima de treball col·laboratiu en el que l’assessor demani la participació de tots els agents implicats en el centre escoltant les seves necessitats i inquietuds.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada