LA MILLORA ESCOLAR, L’ASSESSORAMENT I LA FORMACIÓ EN CONTEXTOS DE POSTMODERNITAT
Montse T.
- Quina és la societat/el món on s’insereix l’assessorament?
Al llibre “La escuela que aprende”, Santos Guerra, explica que l’escola rep influències i demandes de la societat en la que vivim, d’una societat neoliberal.
Els eixos de la societat neoliberal tenen incidència en les escoles, però també presenten una sèrie de problemes i contradiccions a la comunitat educativa, ja que, contradiuen els valors ètics que aquesta ha de transmetre.
Alguns dels eixos que defineixen la societat neoliberal, són:
- L'individualisme exacerbat, als alumnes els hi interessen els seus resultats, no el funcionament del sistema educatiu.
- Competitivitat extrema, lluita per aconseguir ser el número u, això genera una competició entre alumnes i entre escoles.
- Obsessió per la eficàcia, tot ha de servir per alguna cosa.
- Relativisme moral, tot serveix per arribar a l’objectiu, no importen els mitjans.
- Conformisme social, tendència a conformar-se amb el que passa, les coses són així i no poden canviar.
- Oblit dels desafavorits, ocupen un lloc predominant aquells que tenen expectatives, mitjans i condicions per triomfar.
- Privatització dels bens i serveis, perjudica als que tenen menys i beneficia als que tenen més, no a la societat.
- Reificació del coneixement.
- Hipertròfia del pressentiment, es busca la satisfacció immediata, el que importa és el present (aquí i ara).
- Pressió dels mitjans de comunicació, els exemples imitables que aquests mostren (futbolistes, models, polítics,...) s’allunyen molt dels que presenta l’escola.
- L’imperi de les lleis del mercat,la influència i el poder de l’economia ho condiciona tot, disgrega el món.
- Consum obsessiu diversificat, s’ha de satisfer al consumidor.
- Desenvolupament de les tecnologies de la informació.
- Pragmatisme davant ideologia.
És una societat que compara l’escola amb l’empresa, però tal com diu Santos Guerra “Ni los fines, ni la estructura, ni el personal, ni el funcionamiento de una escuela son los de una empresa”.
Pel que fa a l’assessorament, es basa en l’escola (s’entén per escola tots els membres que la formen, alumnes, professors, pares,...).
Santos Guerra, també explica que les escoles tenen la necessitat d’aprendre. Però, aquest aprenentatge només serà eficaç si el desig per a millorar i evolucionar sorgeix d’ella mateixa. A través d’assessors imposats això no s’aconseguirà. Els assessors externs, ajudaran a reflexionar i a transformar l’escola, ja que aportaran un punt de vista extern a la situació de la institució.
L’assessorament, ha de servir per a que tothom aprengui (la institució, els alumnes i els professors), aprenentatges compartits, no individuals.
També destacar que, la societat té a l’escola en el seu punt de mira. Pressiona a l’escola per costum, la societat es mostra preocupada per aconseguir bons resultats i per evitar conflictes.
- En quines condicions es desenvolupa actualment la formació, l’assessorament, etc. per al canvi educatiu?
Es parteix de la necessitat de les escoles a aprendre. S’ha de produir un aprenentatge institucional, és a dir que, amb la formació i l’assessorament no només han d’aprendre els professors, també ho ha de fer l’escola com a institució.
Aquesta necessitat d’aprenentatge es dóna per evitar el fracàs i aconseguir la millora.
És bàsic el compromís i la participació de tota la societat, sobretot dels alumnes, als quals molts cops no se’ls té en compte.
Per altra banda, la necessitat d’estar al dia en metodologies, pràctiques educatives, etc. proporciona una acceptació de la formació permanent per part dels professors. També afegir, que, sovint, alguns ciutadans qüestionen la formació dels professors.
Cal destacar, que hi ha escoles que compten amb un assessor extern, la seva funció és ajudar a que l’escola i els seus professionals descobreixin que és el que han de fer per a millorar, transformar les seves pràctiques educatives. Aquests proporcionen el creixement professional dels professionals de l’escola.
- Claus dels processos d’assessorament per a aportar canvis en el desenvolupament professional del professorat.
- Els processos han de generar la reflexió del professorat sobre la seva pràctica professional.
- Ha de generar la reflexió crítica dels professionals sobre l’educació i sobre les seves idees educatives.
- L’aprenentatge ha de ser compartit per tots els professors del centre, no de manera individual.
- La motivació, és bàsica per aconseguir la qualitat de l’ensenyament.
- S’ha de produir un aprenentatge sobre la tasca que ells realitzen.
- Claus dels processos d’assessorament per a aportar canvis en els centres educatius.
- S’ha d’assessorar per millorar les coordinacions de l’escola, coordinacions entre diferents centres, entre cursos, entre assignatures o fins i tot entre professors del mateix curs.
- Els propòsits a millorar s’han de plantejar de manera clara i ben estructurada.
- La institució ha de donar suport al canvi, sinó aquest no té sentit, ni és possible.
- Ha de tenir el suport de tot el professorat, sinó no funcionarà.
- El diagnòstic ha de ser el correcte, sinó les solucions seran defectuoses i ineficaces.
- Ha de generar treball cooperatiu.
- Orientat a la millora de la pràctica educativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada