diumenge, 8 de gener del 2012

Taula rodona


LA MILLORA ESCOLAR, L’ASSESSORAMENT I LA FORMACIÓ EN CONTEXTOS DE POSTMODERNITAT

Sílvia Sorinas

Quina és la societat/el món on s’insereix l’assessorament?

Edgar Morin en el llibre de “Los siete saberes necesarios para la educación del futuro” ens parla d’una societat actual que no té una visió global del món. En el llibre es planteja la possibilitat de que es desenvolupi amb la participació de les societats un nou concepte d’humanitat, com una consciència comuna.

El que es pot treballar és construir la relació de l’assessorament a través de un altre enfocament de la comunicació. Segon Edgar Morin, l’educació del futur ha d’enfocar un canvi de pensament encaminat a ensenyar la tolerància i la comprensió, on han de participar tots els individus com un tot conjunt.

En aquest sentit una societat on s’insereix l’assessorament hauria de ser capaç de identificar els seus punts febles i reconstruir-los cap a un model de societat millor, basat en els quatre pilars de l’educació de l’informe Delors.

-“ L’expansió i la lliure expressió individual constitueixen el nostre objectiu ètic i polític per al planeta, el qual suposa a la vegada el desenvolupament de la relació individu-societat en el sentit democràtic, i el desenvolupament de la relació individu espècie en el sentit de la realització de la humanitat.”- Edgar Morin

En quines condicions es desenvolupa actualment la formació, l’assessorament, etc. per al canvi educatiu?

En l’actualitat podem veure que des de fa uns anys es treballen dues competències que tracta Edgar Morin i que són presents en totes les aules a diversos cursos.

Per una banda es treballa el de ser comprensiu davant els altres éssers humans, en aquest món que comporta molts més contactes amb persones de diversa condició (física, social, cultural). Per l’altra banda també es treballa el de disposar d'una formació ètica, on ens diu que s'ha d'obtenir més enllà dels continguts d'una assignatura, és a dir mitjançant un exercici constant de reflexió i pràctica democràtica.

En la Societat de la Informació, la formació que exigeix ​​el món productiu coincideix precisament amb el desenvolupament de les capacitats dels individus. És aquí on haurien de començar els docents per introduir més canvis e l’educació.

-“ Educar per a comprendre als altres homes és la missió espiritual de l’educació: ensenyar a que les persones es comprenguin com a condició i garantia de la solidaritat intel·lectual i moral de la humanitat”- Edgar Morin

Claus dels processos d’assessorament per a aportar canvis en el desenvolupament professional del professorat.

A partir de la lectura del llibre de Edgar Morin he pogut reflexionar sobre la pràctica educativa en el nostre país ja que és el que puc conèixer amb més profunditat, i crec que hauria d’haver-hi una observació detallada sobre la tasca dels professors per tal de poder reorientar la seva pràctica a altres enfocaments o models educatius semblants al que ens fa reflexionar Edgar Morin.

Per exemple en el capítol “ensenyar la condició humana” es considera que l’educació del futur ha de donar importància a ensenyaments que normalment són ignorats per l’educació actual, com la incomprensió del coneixement; tot coneixement té una part d’error i una part d’il·lusió, on la tasca de l’educació és identificar aquests elements i treballar la racionalitat. Edgar comenta que l’ensenyament per disciplines fragmenta el coneixement i no reconeix la diversitat.

Considero que per a què l’educació del futur canvi cap a una millora i la qualitat de l’ensenyament augmenti primer s’ha de reestructurar i orientar a tots els docents, formant-los, i un cop estiguin preparats introduir canvis progressius.

-“És necessari aprendre a navegar en un oceà d’incerteses a través d’arxipèlags de certesa”- Edgar Morin.

Claus dels processos d’assessorament per a aportar canvis en els centres educatius.

Adaptant el pensament de Edgar Morin a l’assessorament dins una institució, s’hauria d’exigir ​​que l'assessor adopti un model d'intervenció no centrat en els subjectes sinó en el sistema social complex en què hi participen. L’objectiu és que l’assessor comprengui el que passa entre la gent, és a dir, ha d’observar la interacció entre les persones com un tot, com una unitat global dotada d'algun sentit, d'una lògica pròpia.

És necessari canviar la perspectiva educativa degut als canvis de la nostra societat i apuntar cap a una educació innovadora i regeneradora on s’impliquin tots els agents del procés formatiu.

Per tan les institucions tindran el mateix objectiu que els docents, polítics, etc... que estiguin implicats en construir un nou model d’educació basat en la democràcia, la tolerància i la comprensió, on el coneixement serà globalitzat i la incertesa serà objecte d’estudi.

-“Si volem que la Terra satisfaci les necessitats dels éssers humans, la societat ha de transformar-se. L’educació en aquest sentit és l’instrument per a poder-ho fer.”- Edgar Morin

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada