1.Títol
Orientació a un equip docent per tal de prevenir el fracàs escolar en el primer cicle de l’ESO de l’IES Gaudí de Reus.
2. Introducció i explicació del cas
En l’últim estudi realitzat, l’estat espanyol obté un fracàs escolar del 31,2%, més del doble que la mitjana europea del fracàs escolar. Estem en un moment on la formació es totalment necessària per poder tirar endavant, ja que estem submergits en les majors crisis dels últims anys, no obstant, la nostra societat no ho té massa en compte, com es pot comprovar amb l’índex de fracàs escolar que hi ha.
El nostre objectiu com assessors és intentar realitzar un projecte on s’intenti assessorar al professorat per a que, amb la nostra ajuda, intenti reduir aquest percentatge tant elevat de fracàs escolar.
El nostre projecte d’assessorament, es basarà amb crear estratègies, tècniques, i tallers on es treballi la capacitat de tindre motivat a l’alumnat. En aquest nostre cas, el nostre objectiu principal serà formar i assessorar al professorat per a que mantinguin als seus alumnes motivats, ja que això els mantindrà interessats en la matèria i a la vegada els proporcionarà un major aprenentatge significatiu.
3. Anàlisi de la demanda
La demanda es produeix per part de l'institut Gaudí de Reus, per tal de prevenir el fracàs escolar en el primer cicle d'ESO. El centre està situat en un barri marginal de la ciutat, on la implicació de les famílies és gairebé nul i el nivell d'abandonament escolar és elevat.
L'objectiu de la demanda és millorar els resultats acadèmics i prevenir el fracàs escolar, per tal de que els alumnes puguin accedir en millors condicions al mercat laboral o a uns estudis de nivell superior.
Anteriorment, des del centre s'havien introduït mesures per a prevenir el fracàs escolar, però totes sense èxit, ja que no tenien unes pautes establertes ni el suport de tot el professorat.
La demanda es basa en la necessitat d'introduir noves metodologies i estratègies motivadores. Per això, s'ha de formar als professors, per a que aquests puguin introduir-les en les seves classes i influenciar de manera positiva en els alumnes. També, s'han de treballar estratègies per a obtenir la implicació de les famílies i per millorar la comunicació i la relació entre família i centre.
L’IES Gaudí és un centre d’educació secundària obligatòria situat en el barri Gaudí de la ciutat de Reus. Aquest centre educatiu ofereix a més a més de l’educació secundària obligatòria, batxillerat de tipus tecnològic, científic, social i humanístic. També ofereix cicles formatius, un de grau mitjà i dos de grau superior.
Els alumnes que cursen els seus estudis en aquest centre són molt variats, hi ha un gran índex d’immigració, sobretot d’alumnes procedents de països musulmans, tot i que també hi ha un nombre bastant alt d’alumnes d’ètnia gitana. Els alumnes tenen un nivell molt baix de motivació sobretot en l’ESO, per aquest motiu el fracàs escolar és un dels problemes d’aquest centre.
Les famílies dels alumnes també són molt variades, abunden les famílies de tipus nuclear. El nivell socioeconòmic d’aquestes sol ser mitjà-baix i el seu nivell d’estudis és molt bàsic. Hi ha molt poca relació família-centre.
5. Marc teòric
Interpretació del concepte de fracàs escolar: Baix rendiment acadèmic de l’alumne escolaritzat per dificultats d’aprenentatge o per un context poc afavoridor per a impulsar aquest rendiment. Els paràmetres a partir dels quals es pot mesurar són els objectius marcats per el currículum on ja es contemplen els condicionants com ara l’edat, o la història escolar de l’alumne.
Possibles causes del fracàs escolar:
o Aspectes relacionats amb dificultats o problemes d’aprenentatge
o Aspectes relacionats amb estils parentals permissius
o Aspectes inherents o intrínsecs de la persona que poden estar íntimament relacionats amb el fracàs escolar
Tipus de fracàs escolar:
o Fracàs escolar d’una matèria específica
o Fracàs escolar vers una capacitat determinada
o Fracàs escolar més radical i extrem que comporta l’abandonament escolar
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada